Onder de hoge, gebogen dakspanten van De Tinfabriek in Naarden bevindt zich een Volvodealer én een evenementenlocatie. In deze oude, jawel, tinfabriek organiseerde journalistiekplatform Investment Officer hun jaarlijkse Fondsevent. Voor een evenement met de grootse titel ‘De nieuwe wereldorde’ wilden ze ook de audiovisuele productie groots aanpakken. Dat ging Milan van Nierop, mede-eigenaar van Meettin, iets boven z’n pet. Dus schakelde hij ons in.
Een vervreemdende setting creëren
De Investment Officer schrijft over de investeringswereld en alles wat daarmee samenhangt. Het evenement draaide dit jaar om crisissen, oorlogen, China als opkomende macht en welke invloed dit heeft op de financiële wereld. Milan:
“Om deze onderwerpen kracht bij te zetten, vroeg de eventmanager van Investment Officer ons een vervreemdende situatie te creëren. Zij wilde een donker podium, met daarop een huiskamersetting. In die setting keek de dagvoorzitter naar een tv waarop hij al het verschrikkelijks in de wereld voorbijzag komen. Het was een soort theaterproductie en daar hadden wij nog geen ervaring mee. Dus heb ik Edan direct gekoppeld aan de eventmanager. Ik weet namelijk wel iets van techniek, maar dit was echt te specialistisch voor mij.”
Uitdagingen bij de audiovisuele productie
Wat was er dan voor nodig om die vervreemdende situatie te creëren? “Om te beginnen moest het pand zo donker mogelijk zijn. Het team van Audivio dekte daarom de zijramen af en hing zwarte doeken op tussen de spanten. Vervolgens moest de opzet groots zijn. Dus plaatste Audivio op ons podium een projectiescherm van wel zes bij vier meter. Maar de allergrootste uitdaging kwam nog: de akoestiek regelen in onze ruimte. Door het gebruik van industriële, rauwe en harde materialen is het een kunst om de akoestiek van de ruimte te optimaliseren.”
De audio finetunen in een betonnen omgeving
Die audio-optimalisatie was een blijvende uitdaging in De Tinfabriek. “Een geluidsman deed er wel vier uur over om de audio te finetunen. Maar dat was het helemaal waard, het geluid klonk echt kraakhelder tijdens het evenement. Ik hoorde zelfs niet het klinken van kopjes die de catering opruimde. Dat laat zien wat een onwijs professioneel team Audivio heeft.”
Werken met een groot techniekteam
Om zo’n grote productie in de juiste banen te leiden, trokken we een groot team aan. “Audivio nam een geluidsman, een lichtjongen en twee mensen die het scherm schakelden mee en er was nog een regisseur van buitenaf bij. Er moest namelijk veel geschakeld worden tussen video’s, presentaties en dergelijken. Audivio deed anderhalve dag over de opbouw, daarna volgde de generale repetitie en ‘s maandags brak de showdag aan. Het was echt een geoliede machine. En ik heb mij daar bijna niet mee bemoeid. Audivio regelde het allemaal; van de planning tot de uitvoering.”
De impact van de audiovisuele productie
Het had dus flink wat voeten in de aarde om dit evenement te realiseren. Maar hoe kwam alles dan uiteindelijk samen op de dag van ‘De nieuwe wereldorde’? “Het zag er gaaf uit. Edan wist echt een theatergevoel te creëren zonder de charme van het pand te verliezen. Doordat hij de zwarte doeken tussen de spanten plaatste, gaf het juist een tof effect.
De gekleurde lichten die Audivo plaatste, staken hier ook mooi tegen af. Het twintig meter brede en diepe podium kwam helemaal tot z’n recht in ons pand. En hoewel er een groot audiovisueel team bij was, stoorde het totaal niet. Ze zaten namelijk goed verstopt op het podium achter een zwart doek.”
Optimaliseren van de ruimte met Audivio
Na het hosten van dit evenement ontstond bij Milan ook de wens om de audiovisuele techniek nog meer samen te laten werken met het pand. “De metalen dakspanten, ijzeren buizen, de enorme lichtbakken en de bakstenen achterwand maken dit tot een karakteristiek gebouw. Alleen maken we daar niet altijd gebruik van. Samen met Edan en mijn compagnon onderzoeken we nu hoe we de lichtinval in ons pand, de technische specificaties en podiumaankleding kunnen optimaliseren. Om zo een uitstraling te creëren waarmee we ons onderscheiden.”
Een lange, prettige samenwerking
Dat Milan dit samen met ons onderzoekt, komt doordat wij al jarenlang samenwerken. “Edan adviseerde ons al over de techniek toen wij met Meettin begonnen. Doordat we elkaar al zolang kennen, kent Audivio ons pand op hun duimpje. Daarom en door de professionele werkstijl, eerlijke en transparante communicatie werken we alleen nog maar met hen.
Dat helpt ook als er iets misgaat. Hoewel het weinig gebeurt, kun je natuurlijk niet jarenlang samenwerken en nooit een probleem hebben. We spreken dat dan direct uit en Edan lost het dan netjes op. Daardoor blijft onze relatie zo goed.”
Snel en goed contact met klanten
Heldere communicatie is iets dat we bij Audivio erg belangrijk vinden. “Ook zakelijk is Audivio helder. Edan is snel met het inschieten van voorstellen of offertes. Dat is voor ons fijn, want veel evenementlocaties sturen pas na twee of drie weken een offerte op. Als ik dan eerder ben bij de klant, is de kans groter dat ze voor ons kiezen.
En doordat Edan zakelijk en professioneel is, durf ik hem ook altijd in contact te brengen met de klant. Dat ontzorgt mij, want ik kan er dan tussenuit. Hetzelfde geldt trouwens ook voor Audivio’s team. Ze vertellen altijd netjes wat ze gaan doen en ze melden zich ook altijd netjes af. Audivio is een partij met veel kennis, die altijd met je meedenkt. Je kunt ze er goed bij hebben.”
Audivio inschakelen voor jouw evenement?
Ben je na het lezen van deze case benieuwd wat wij voor jouw evenementen kunnen doen? Neem gerust contact op om de mogelijkheden door te spreken via 06-18501950 of info@audivio.nl.