Uren, dagen, weken en soms zelfs máánden steek jij in de organisatie van jouw event. Dan wil je natuurlijk dat het eindresultaat binnen knalt bij je publiek. Maar doordat bezoekers tegenwoordig zoveel gewend zijn, valt het niet mee om dat “wow-effect” te creëren. Toch is er een aanpak waarmee je bijna gegarandeerd bent van succes: de immersive audiovisual experience. Wat dit inhoudt? Hoe het werkt? En waarom het zo’n impact heeft? Ontdek het hier!
Wat is een immersive audiovisual experience?
Het is nogal een mondvol, maar een immersive audiovisual experience houdt in dat je een allesomvattende, ultieme ervaring creëert voor je bezoekers. Hierbij prikkel je alle zintuigen van je bezoeker met audio, video en licht. En dompel je ze volledig onder in de setting van jouw event.
Zodat het publiek zich even niet meer op deze aardbol waant, maar in een universum van jouw creatie. Met deze “surround”-aanpak maak je ook veel gemakkelijker emoties los en blijft de indruk langer hangen dan alleen die ene middag of avond.
Niks nieuws onder de zon
Wel even tussen ons gezegd: deze aanpak bestaat al jaren. Denk bijvoorbeeld aan het Omniversum in Den Haag; met surround sound en een bijna 360 graden projectie word je meegesleept in een andere wereld. En deze bijzondere bioscoop is toch al echt open voor publiek sinds 1984.
Waarom besteden wij er dan nu aandacht aan? Vroeger kostte het je een vermogen om een immersive audiovisual experience te creëren en had het veel voeten in aarde. Nu is het veel verder ontwikkeld en zijn de kosten minder hoog. Daarmee wordt het dus interessant voor events van allerlei formaten. Toch maken nog maar weinig mensen hier gebruik van, waardoor je je bezoeker met deze techniek nog écht verrast.
Zo werkt immersive audio
De immersive audiovisual experience is op te breken in drie onderdelen: audio, video en licht. Audio is één van de complexere elementen. Hierbij laat je namelijk het geluid van alle kanten komen, zodat de bezoeker zich midden in de situatie waant die jij creëert. Hoe wij dat aanpakken? Dat verschilt.
Wil jij jouw event bijvoorbeeld openen met een video, waarbij het geluid van alle kanten komt? Dan laat je een film maken met “multichannel”-audio. Wij wijzen die diverse audiosporen dan toe aan verschillende speakers, zodat het geluid voor het publiek van alle kanten komt.
Immersive sound bij live events
Organiseer je een event met live-muziek? Dan werken we met “object based mixing”. Hierbij plaatsen we veel speakers in de zaal, zodat het geluid letterlijk van alle kanten komt. Vervolgens wijzen wij verschillende instrumenten of geluiden toe aan specifieke speakers. Zo kun je tijdens een concert de zanger voor, de gitarist linksachter en de drums rechtsachter je horen. Ineens sta je als bezoeker niet meer in de zaal, maar midden op het podium. En wie wil dat nou niet bij zijn of haar favoriete band?
Immersive hoofdtelefoons
Je kunt immersive audio ook inzetten via een hoofdtelefoon, bijvoorbeeld bij een silent disco, livemuziek of tentoonsteling. Ook hierbij maken we gebruik van object based mixing, maar dan virtueel. Hierbij wijzen we het geluid niet toe aan specifieke speakers, maar manipuleren we het met software. Waardoor de audio uit verschillende richtingen “lijkt” te komen.
Dit noemen we binaural of 3D-audio. Hierbij spelen we onder andere met de aankomsttijd van het geluid tussen beide oren. Op basis daarvan bepaalt je brein namelijk waar het geluid vandaan komt. Zo transporteren we bezoekers via de hoofdtelefoon bijvoorbeeld naar het podium op een concert. En het leuke is: deze versie van immersive audio is niks duurder dan wanneer je het via speakers regelt.
Zo werkt immersive video en licht
Hoe we het publiek prikkelen met video en licht is iets gemakkelijker in te beelden dan met audio. Zo kun je 360 graden LED-schermen plaatsen, tv’s verdelen door heel de zaal of projectie inzetten. Daarop vertoon je dan diverse video’s of je creëert met video-mapping één hele grote film.
Natuurlijk is dit ook uitdagend, want al het beeld moet wel mooi op elkaar aansluiten om mensen niet uit de “fantasie” te halen. Ook het licht plaatsen we door de hele zaal en met tijdcode zorgen we ervoor dat audio, video en licht perfect op elkaar inspelen, om zo het beoogde effect te behalen.
Wanneer gebruik je het?
Het klinkt allemaal misschien alsof dit enkel is weggelegd voor hele grote evenementen, concerten of tentoonstellingen, maar niks is minder waar. Als jij een “wow-factor” wilt creëren op jouw event, dan is de immersive audiovisual experience daar perfect voor.
Organiseer je een corporate event met allemaal sprekers, maar wil je een statement maken met de opening? Dan kun je het daar al voor gebruiken, om toch met kop en schouders boven de events van je concullega’s uit te steken.
Maak impact samen met Audivio
Ben je benieuwd of je jouw event kunt verrijken met een immersive audiovisual experience? Wij kijken graag met je mee. Bij Audivio zijn we namelijk helemaal thuis in het ontwerpen en uitvoeren van evenementen met impact. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.